Wednesday 20 June 2018

Selamat Hari Raya!

Assalamualaikum :')

Lama rasanya tak jenguk sini C: 

So.. Hai ?

Harini dah masuk hari keenam Syawal, jadi tak terlambat lagi nak ucap Selamat Hari Raya hehehe. Kalini raya boleh nak sakan sakan sikit, sebab cuti kalini sambung terus dengan cuti sem tiga bulan :3

Esok nak pergi beraya rumah cikgu-cikgu haaa lima buah kereta konvoi >,< Dan kalini macam terlebih meriah pulak semua macam nak join (harapnya takde la yang akan cancel last minit nanti). Semoga cikgu tabah layan kitorang esok. Daripada sesenyap-senyap Fatin Qyra sampaila seriuh-riuh Sabrina  yang adaaaa :DDD

Esok saya update lagi ok. InsyaAllah le kalau tak collapse dulu. Gambar raya semua tak transfer lagi so takboleh nak upload. 


Ok jumpa esok! 


*****************************************************************************

Helloo peeps!

Ok sekarang aku nak cerita pasal rayaa dengan sedara-mara+kekawan+cecikgu hehe :3

1 Syawal

Raya pertama aku macam biasalah, kat Kemaman sebab belah abah yang dekat Dungun dedua dah takde.. belah umi tinggal tokwan sorang. Kalau arwah tokki dengan nenek ada lagi, tiap-tiap tahun memang akan bergilir lah, tahun ni raya pertama kat Dungun, tahun depan Kemaman pulak. Anyhow, dedua masih kat dalam Ganu hahaha so jammed ke apa memang takpernah rasa la bila nak balik kampung. And duration pun satu jam je :')


Tokwan mengadap ape tah tu :') 

Lepas dah beraya dekat umah tokwan, pergi beraya ke rumah sedara-mara pulek. Kakak tokwan (tokteh), sepupu-sepapat ummi, dan sape tah lagi yang aku tak tahu hubungan dorang dengan aku (dah tanya ummi tapi dah lupa balik). Takpe nanti raya tahun depan aku tanya lagi ok. Lelama ingat la tu heheh. Ok kita move on ke hari kedua.

2 Syawal

Hari kedua masih di Kemaman. Sedagha-magha ghamai kat sini hewhew :p

3 & 4 Syawal

Haaa hari ketiga dan keempat turn belah abah pulak. Abah punya mak-pak sedara semua kat Kuala Terengganu. Eh tak jugak, kat Marang ada, Bukit Gasing.. hm aku taktahu la kat mana sebenarnya secara tepat. Tapi abah memang bawak pergi jumpa (kalau boleh, semua) makcik pakcik abah yang masih ada. Yang paling rare, adik kepada mak kepada arwah tokki pun ada lagiiii (adik kepada moyang kita panggil apa? aku taktahu). Oh sabajap.. kalau adik kepada mak kita panggil mak sedara, adik kepada moyang kita panggil moyang sedara la kann. Moyang sedara ni aku first time jumpa masa aku besar. (definition besar: dah sedar yang raya ni untuk kenal sedara-mara, erat hubungan etc etc. Bukannya duit raya!) Masa kecik dulu, lagi baaaanyak rumah abah pergi, lagila aku suka, sebab lagi banyak duit dapat lol. Sepupu ke tak ke mana la aku nak kesah sangat, yang penting makan dan duit. :') (Jangan risau gais, Afifah dah insof). 

Raya dekat rumah kawan abah, Dungun (Ni kawan sekolah rendah ok jangan main-2)
Gambar-2 lain takboleh nak upload pulek hahaha. 

Aku paling terkesan bila raya dekat rumah Toksu (moyang sedara tadi), sebab Toksu cakap, 
"Tok takdok duit raye nok buwi, tapi tok ade nasihat siket ni."

1. Berpeganglah pada jalan yang lurus, jalan nabi-2, pegang betul-2
2. Ngaji sokmo, quran jangan tinggal

3. Jaga hubungan. Adik-beradik jangan duk cerai-berai

Aku sendu sikit bila dengar pesan Toksu ni :'( Lepas Toksu pesan tu, tetiba Toksu bagi kitorang berenam duit raya :') Lagi senduuuuuuuuuuuu T_T

Terima kasihh Toksu :'D Saya ingat pesan Toksu sampai bebila..

5 Syawal aku tak pergi memana, rehat la sehari kat rumah sebab esok nak kena layan tetamu :3

6 Syawal

Hari raya keenam ummi suh jemput semua kawan-2 datang raya kat rumah, sebab ummi dah tempah nasi minyak. Kawan abah, ummi, along, aku, ateh, abang cik, Amirul, dan Imran semua. Tapi kawan abang cik ngan Amirul tak datang sebab dorang tak ajak :') Kawan Imran pun datang sebab Imran suruh ummi telefon mak kawan dia (mak kawan dia tu pun kawan ummi) suruh datang rumahh 😆😆. And kawan dia tuu datangggg hahaha. Aku pun takdela beriya sangat ajak kekawan aku sebab ramai duk jauh nun dekat Dungun ha. Tapi ada jugak yang datang.. dari Dungun (saya terharu C:).


Ni ha dorang berempat. Dari Dungun, Paka, Kerteh dan Kijal. 

Terima kasih yang sudi datang, saya hargai pengorbanan anda. Yang jauh takpe, anda semua dekat di hati saya cieciecie :3

7 Syawal

Keluar rumah pukul 7.15 pagi. Sampai rumah dalam pukul 10 malam :') Sakan berayaaa. 9 buah rumah ft 6 buah kereta konvoi :D 
Aku rasa raya kalini yang paling havoc, sebab hampir separuh batch Expect The Unexpected (ETU 1014) beraya sama-2. 

Tapi, aku tak seronok sangat pun sebab perut aku tak bagi kerjasama dengan baik :')
Sakitttttt perut ayoo aku rasa punca dia nasi minyak semalam tu hahaha. Sebab dari pagi sampai malam aku mencekik nasi minyak tu. Cikgu-2 semua sediakan makanan berat dan sedap tapiii aku takboleh nak telan :'( Nanti perut memulas-mulas lagi. Dahla bawak kereta dan orang lain yang naik dengan aku semua takde lesen sobs tak boleh nak bergilir-gilir.

Sampai Dungun dalam pukul 9.15 pagi macam tu, dan rumah pertama kitorang pergi ialah rumah Cikgu Rohani. Bila sampai tu, aku jumpaaaa ramai kawan-2 sekolah dulu yang memang dah lama tak jumpa. Ya Allah perasaan diaaa :')))))))) 

Cikgu Rohani Muda

Cikgu Rohani pesan, nanti kalau nak bina masjid.. jemputla cikgu :') Cikgu bukannya nak sangat makan tapi cikgu nak tengok anak murid beliau di hari-2 bahagia Allahu :'') Nanti saya sampaikan kat kekawan yang lain. C:

Lepas rumah Cikgu Rohani, kitorang konvoi ke rumah Cikgu Zainab. Ha masa ni lah perut aku perlukan rawatan segera. Aku ke tandas kali pertama :3 Makanan sikit pun aku tak makan, minum air je tu pun seteguk dua.


Cikgu Zainab Ngah


Okay rumah ketiga pulak kitorang ke rumah Cikgu Rokiah. Masa program mentor-mentee tingkatan tiga, Cikgu Rokiah ni la ibu angkat aku. Ada lagi empat orang: Amira, Syahirah, Masyitah dan Farah. Cikgu selalu jugak le belanja makan hehehe. Cikgu Rokiah ajar aku Bahasa Melayu, sampai sekarang aku ingat apa yang cikgu ajar hahahahacah je.


Cikgu Rokiah Daud
Destinasi seterusnya, rumah Teacher Noorhayati :') Rumah teacher ni antara rumah yang wajib pergi kalau beraya ke Dungun, sebab teacher single lagi haha ok takde kaitan. Aku ingat lagi masa form 5, teacher marah aku sebab buat essay english yang jalan cerita agak cliche. Marah betul teacher masa tu hahaha takpe teacher saya faham :')) Dan masa ni jugak, perut buat hal kali keduaaa. Rumah teacher dekat dengan surau, aku apa lagi.. terus ajak kawan pegi situ untuk melabur (tandas rumah teacher ramai sangat yang tengah queue, taklehhh tahaaaaan nanti buasirrrrr). Hehehe

Teacher Noorhayati Razak
Lepas rumah teacher Yati, break sekejap. Solat zohor apa semua dekat masjid then sambung beraya ke rumah Ustaz Firdaus. Ustaz Firdaus dah pindah ke SMASID, berapa tahun tah. Tapi masa aku form 5 ustaz la ajar aku bahasa Arab...... eh tak tak. Ustaz ajar masa form 3 je huhu. Aku rapat dengan ustaz sebab masuk kuiz bahasa arab (ustaz in charge), banyak kali la jugek ponteng kelas sebab nak fokus pertandingan tu hahahaha alhamdulillah boleh pergi ke peringkat kebangsaan. Free free dapat masuk i-city yang dekat salji tu :') Tapi tu lah first round dah kalah hehe. (Rumah ustaz pun tumpang toilet)
Ustaz Firdaus Salim@Ngah

Ok next, rumah Ustazah Hidayati, Teacher Rose dan laaaaaast Cikgu Fatimah. 

Ustazah Hidayati


Teacher Rose

Cikgu Fatimah Embong
Tbh, I'm not even cared that my weight went up drastically during this raya month :') Too many delicious food from my favorite people!

I'm done! Selamat Hari Raya! 

p/s: And kepada awak jugak, Selamat Hari Raya :') alang-alang dah berkunjung kat blog ni, datangla berkunjung ke rumah pulek :3 #pickuplinechallenge

Hehe daaa~

0 comments:

Post a Comment

 

Nabaa Template by Ipietoon Cute Blog Design